week 5

Met leen, stijn en stijn- 18 tot 24 juni

Maandag

Die nacht sliep ik een beetje onrustig, denkend aan de zware klim, en ook wel aan een oplossing voor de Duitse Claudia (zie week 4, zondag). Om zes uur stonden de Pelgrims lachend, fluitend en zingend op… ZES UuR!
Een man naast mij deed zijn tshirt aan en zei: “I smel the same as yesterday”. Een glimlach, meer heeft een mens niet nodig om op te staan.
Toen Claudia langskwam stelde ik voor om mee te rijden met de auto over de Pyreneeën. Ze had niets liever, en even later vertrok ik met de 2 stijnen. De stijn van leen had een eigen fiets.
We klommen de eerste 11 km en namen juist na de grens (ah ja, we zijn in Spanje, woehoe!) ‘an english breakfast’. Miezerregen toen we aan het echte werk begonnen, beter dan veel te warm om te klimmen. En het was klimmen: naar 1057 m met 6 à 8 %.

Iets voor 4 kwamen we aan in een gerestaureerde vleugel van een klooster. Ernst en Beb hadden onze aankomst al aangekondigd hier. Keichique hier!! Straks gaan we naar een Pelgrimsmis.

dinsdag

Gisterenavond bespraken we ijverig de plannen voor vandaag. We zouden eerst uislapen, en dan eten na 20 km. Stak da even tegen! Om kwart voor zes ging het licht aan en begon iedereen luidruchtig in te pakken. Na een wc bezoek probeerde ik opnieuw in slaap te geraken. Zingende paters probeerden dit te voorkomen, maar na een tijdje kon ik me erover zetten. Net terug in slaap kwam een vrouw zeggen dat we om 8 uur buiten moesten zijn…zucht.
Dan maar vroeg vertrokken.

Het ging goed, heel goed zelfs. Om 14 u kwamen we 60 km verder aan in een gite. Weer pure luxe. Op voorhand had ik gepland om tegen het einde van de week in Pamplona te zijn, maar we zijn nu al over ons doel. Onderweg was het prachtig. We reden van het ene schilderij in het andere, enkel jammer dat de werken met waterverf gemaakt zijn en dat ze voor de ventilator stonden (regen en wind dus). Nu ff dodo hier. Na drie lange dagen is een dutje welkom.

woensdag

Opgestaan om 11 na acht, je kan het eigenlijk uitslapen noemen. Via punta la reines reden we 35 km verder naar Estrella, wa vallende ster betekend. (een naam voor een nieuw hondje?)

De banen onderweg waren breed en niet te bochtig, wa zorgde voor mooie afdalingen. (what goes up must come down – serieuze klimmekes dus ook). 33 graden vandaag, just goe 😉

0nderussen ben ik al een maand onderweg! Omdat we voorstaan op schema, is beslist om door te rijden naar Finistre (vroeger werd gedacht dat dit het einde van de wereld was). Morgen plannen we een culturele dag hier.

enkele speciale zaken vandaag:
– we hebben de eerste belg op de fiets tegengekomen vandaag
– de eerste wilde ooievaar is gespot (de 2de ook)
– Ik moet de groeten doen aan Roel, de mama van Leen 😉
– tapas, echt lekker

donderdag

Deze morgen vond een Pelgrim in onze slaapzaal (met 20 stapelbedden) het blijkbaar grappig om zijn wekker om 5 uur te zetten, en dan zelf niet op te staan. tsss
We hebben nog een leuk hollands koppel tegengekomen die te voet onderweg zijn vanaf 1 april. Deze voormiddag reden Stijn en Leen om hun auto,  die nog in ronchevalles stond (anderhalf uur rijden enkel – zo merk je pas dat we een serieuze afstand afleggen)
Ondertussen hebben stino en ik  de was gedaan (jaja, twee mannen, hetkan :)) en een klein gaatje geplakt in de volgfiets (zat er al 3 weken in, elke morgen pompten we de band een beetje bij)
De ‘amicaliteit’ is heel straf hier. Gisteren kwam een Spanjaard wijn van ons schooien, later gaf hij meer terug 🙂 Het is hier echt moeilijk om niet sociaal te zijn. Zo rijdt er morgen een Amerikaanse mee met ons. Ze heeft een ontsteking aan haar voet gekregen. Haar groep is verder gegaan, en wij bengen haar er terug bij.
Deze namiddag gingen we naar en wijnfontijn. Er staat een webcam bij (met dank aan Berit voor onderstaande foto)

. Leen en Stijn gingen te voet. Stino, cristine (die amerikaanse) en ik reden met de fiets. Omdat ik mijn rolstoel ginder wou, ging hij mee achter mijn handbike. (stevig afzien zo op een klim van 20%)

‘wine in the vains’ volgens de amerikanse.
De twee stijnen hadden gekookt, dit avondmaal, de internationale gesprekken (en ook een beetje wijn) maakten er wederom een prachtige avond van.

vrijdag

Weer uit mijn bed gerold deze nacht :). Ik had nog nooit gedacht: “ik geef op”. Maar deze morgen was het zover…

het koffiemachien was kapot, er zijn  grenzen 😉 (grapje natuurlijk)
Het was enorm heet en windstil. Vandaag 46 km op en neer door het spaanse landschap. Zonder voorbereiding zou dit nooit lukken. Heel mooi, maar gene zever zenne
Net voor de middag deden 2 zeer enthousiaste belgen ons stoppen. Volgens hen praten ze onderweg over ‘de belgen met de handbike’.

Ik zit hier nu in de overvolle albergue te typen. De anderen zijn materiaal aan het halen in de auto. De mensen zouden mij altijd in de handbike moeten zien, dan kijken ze met respect, nu met vele vragen.

We zijn met ons gevieren nog even de stad ingetrokken maar moesten om tien uur gaan slapen in de albergue.

Zaterdag

Weer draadloos internet hier, handig! Vandaag hadden we de mooiste route tot nu toe. We volgden de Camino voor de voetgangers. Rond een meer, tussen bomen, over grindwegen…

We passeerden veel wandelaars, en ondertussen valt het op dat onze bekendheid groeit: meer en meer mensen spreken ons aan en bestoken ons met vragen.Tijdens een kleine afdaling in het grind hoorde ik: “look there he is”.

We worden éche pelgrims blijkbaar… deze morgen waren we niet als laatste uit bed.  De Amerikaanse reed vandaag nog mee met de auo. Vanaf morgen gaat ze terug stappen en is onze taxi terug vrij 🙂

Bij het vertrek met Stino en Leen was het nog friskes. We waren erover bezig toen we een digitale thermometer langs de weg zagen…18 °, blijkbaar verwend. Na een hamburger reed stijn verder, terwijl Stino een slaapplaats zocht. We ziten hier weer geweldig… een private herberg met ontbijt voor 10 euro per persoon. Er is hier een ligbad, een bad! Dat was geleden van in Parijs. Morgen komen Berit en Dries toe. Zij kunnen hier ook slapen.

Deze middag even een sjanske gehad. Voordat ik mijn handvat (en dus ook mijn rem) vasthad, begon mijn fiets bergaf te bollen. Seeds sneller en sneller. Omdat ik door een bocht moest sturen, kon ik niet even verpakken. Na de bocht heb ik geremd met mijn linkervoet. Heel effectief (want ik ben gestopt – wel op mijn zij en in het gras), maar mijn linkerschoen is helamaal kapot. Laten we zeggen dat mijn tenen onderweg afkoeling krijgen door de wind 🙂

Dit weekend vieren ze hier de langste dag. Om 23 uur stond het dorp in rep en roer. Er kwam een wijnvat op straat, gedragen door vier mannen. Achter hen liep en spelend orkest, gevolgd door een dansende menigte. Stijn regelde foto’s door een meelopende journaliste. Ik heb een regeling met Toby: als ik in een Spaanse krant kom, krijg ik 2 flessen rum…het doel kot dichter.

zondag

Rond de middag kwamen Berit en Dries toe. Ze hadden 5 uur vasgestaan rond Parijs. Toch waren ze op tijd, zalig.  Al de mensen van het dorp doen hier vandaag bbq… wij dus ook. Mijn moeder had pannekoeken meegegeven, en zo hadden we nog een lekker dessert. Stijn, leen en stino vertrokken naar huis. Stino gaat morgen vanuit sint jean de ports liften naar huis. Zijn doel: sneller thuisgeraken dan Toby. Stijn en leen slapen nog een nachtje in de loirestreek.

Tijdens de bbq werd het dorp dronken en rond 4 uur was he hier nog eens feest. En feesten kunnen ze hier, zalig dat we hier mogen zijn op de rustdag!

Net als op trouwfeesten had ik ‘touche’ met oudere dronken vrouwen. Misschien draag ik de verkeerde parfum 🙂

Reacties

week 5 — 33 reacties

1. Frank en co, morgen begint het echte werk: de Ibañeta. Klimmen tot iets meer dan duizend meter, een klim van ongeveer 22 km en over Valcarlos gaat het dan richting Pamplona. Vroeger namen we steeds deze route richting Portugal. De weg is ons dus zeer bekend. We wensen jullie nog veel fun en spreken af ergens in Spanje in Juli. groeten en goede reis

2. hallo frank en co …+
    hier is alles ok in belgie ..veel regen en weinig zon
    hopen dat het bij jullie wat beter weer is en nu ddor het groene spanje zeer mooi
    nog veel genot en genieten van juliie tocht
    ingrid en albert..+frank (mopshond ) +flinke poot

3. frank en co ..+
    alee jullie zijn spanje binnen en nu nog in een ruk naar Compostela (824 km te gaan )goed bezig
    nog de groetjes van
    ingrid en albert….en frank (mopshond)

4. Dag Frank,
    We hebben het gisteren in Zolder tijden de training over je prestatie gehad, iedereen vind het prachtig wat je doet. We hopen wel dat we je in augustus en september terug op wedstrijden zien.

5. Geweldig goed bezig! Succes nog met de zware klims van de volgende dagen! Geniet van al het mooie onderweg, van de sfeer tussen de pelgrims, het vroege opstaan, van \’I smell the same as yesterday’, … xxx

6. Frank! Hoe de max om uw verhaal hier verder te lezen. Superprestatie, serieus! Merci dat ik uw ‘begeleider’ mocht zijn (allez, eigenlijk was het omgekeerd hé), it was my privilege. PS: Na een compleet zotte tocht heb ik het opgegegeven in een boerengat 80 km voor Rouen, dan nog een taxi, een bus, een trein en een TGV en na 37u was ik eindelijk thuis. Ik daag Stijn voor twee flessen rum uit om beter te doen. rock on man, very hard!

reactie van Stijn: It’s oooon, buddy… den bruine HAVANA is ne goeie!! 😉 ik vertrek wel uit hetzelfde dorp…

7. frank en co …+
    jullie zijn al goed opgeschoten in spanje , goed bezig
    nog een goede tocht en geniet ervan nog een beetje te gaan
    volhouden
    grt
    albert en ingrid en onze frank (mopshond)

8. Hela maat, niet te snel, Nonkel Walter wilt het laatste stuk nog meerijden met jou en ik wil onderweg nog lekker koken voor jullie. Wij kunnen maar eerst de 10de vertrekken. Zoek onderweg nog maar een meertje op en relax of doe enkele extra stukken!!

9. Hey Frank en Co… Zo te zien zijn jullie al flink opgeschoten in jullie reisschema. Jouw prestatie is nu al buiten alle verwachtingen… écht schitterend man! Doe het rustig aan en hopelijk zien we elkander weer met straffe verhalen van “Jouw weg naar Compostela !”. Toy, toy, toy! Goe bezit maatje! Geert en Sigrid, Herbalifewelzijnscoach.

10. hoi ! frank en co +
    alles goed daar het al wat spaans klink zeker
    maak er nog een mooie tocvht van en genieten van alles wat jullie tegenkomen van de schone dingen des levens
    houd jullie goed en gezond
    grt
    ingrid en albert…frank (mopshond )

11. He frank, ik blijf genieten van je dagelijkse verslagjes man. En heel stiekem ben ik gewoon jaloers: dat ik er niet bij ben, dat ik de tijd niet heb om ook op stap te gaan…Ik weet niet hoe het komt maar plots komt Compostella vanuit alle hoeken op me af. Paar weken geleden, op weg naar scherpenheuvel, wandelde er plots iemand naast me die uitgebreid begon te vertellen over zijn voetreis van Opdorp naar Compostella, vanavond is er een uitzending van koppen over Oikoten, een vereniging van de bijzondere jeugdzorg die met jongeren op weg gaan naar…. inderdaad. En volgende vrijdag is er in Ruisbroek dan weer een infoavond over…weer datzelfde thema. Toeval bestaat niet…

12. Ge moet toch de zee gezien hebben hé. Vanuit Compostella is da nie zo ver meer; wa maakt een paar km op 2.000 🙂

‘t Gaat precies wel vlotjes nu. Nog even volhouden en ‘t is zover!

Veel succes nog me uwe camino.

13. Groot gelijk van verder te trekken naar Finisterre, het uitzicht vanop het uiterste puntje van de wereld is echt onbeschrijfelijk mooi!! Buen camino peregrinos!

14. ja frankieboy ge doet dat goed! ff cultuur opdoen onderweg is altijd fijn. die kabouter klus baard staat je schitterend. zeker laten staan tot hier in België aub! 🙂

15. dag frank en co ..+
    alee vooruit goed bezig zo een wijnfontijn onderweg stuurd eens wat naar hier ..hier mogen ze dat ook en zekerspaanse wijn top man
    en goed bezig jullie schieten goed op met jullie tocht vooruit met de geit (bike)
    houd jullie goed en geniet ervan van al het moois daar in spanje
    grt
    ingrid en albert…..frank (mopshond)

16. Hey Frankie
    Zo te lezen gaat alles super goed! Ik ben fier op jou kerel. Wat een kracht en doorzettingsvermogen!
    Heel leuk om jouw avonturen hier te volgen. Zelf vertrek ik morgen met een paar kameraden op LBW ;)! We drinken ongetwijfeld eentje op jouw gezondheid.
    Doe zo verder !!!
    S & I

17. Hey Frank, Ja da valt af en toe goe tegen denk ik zo… 20% stijgen met de handbike – rolstoel als extra gewicht – naar boven sleuren! Respect man!!! Maar blijkbaar wordt dat “hard labeur” afgewisseld met uitstapjes, lekker eten en drinken… doe zo voort… de 1500 km is in zicht! Nog even, en dan de ultieme droom : “Aankomst in Compostela”. Geert en Sigrid (Herbalife).

18. Beste Frank en gezellen,
    Er komen nog heeeeeel mooie maar ook harde kilometers aan. Geniet ten volle vd schoonheid rondom jullie en bijt jullie door de moeilijke momenten heen, dat worden jullie mooiste onvergetelijke herinneringen.Veel goede moed Frank en ook aan je gezellen. Chapeau voor jullie project, ik blijf jullie volgen. Heb dezelfde pelgrimstocht met de fiets op mijn eentje gemaakt vorige maand vanuit Wemmel/Steenhuffel (camino René) en weet jullie inspanningen naar waarde te schatten.
    Buen Camino van je streekgenoot en medepelgrim René (ik kreeg je gegevens van sympathieke Guy W die ik in Compostela leerde kennen).

19. Hey Franky! Doe zo verder hé! Schitterende verslagen, steeds genieten! Groetjes van iedereen hier bij ons thuis!

20. Hallo Franky, wij genieten dagelijks van je verslagen die met een grappige noot zijn opgesteld. Jammer van je schoen. Hou de moed er in, veel plezier nog en genieten maar !

21. hoi frank en co +
    koop onderweg een ander paar schoenen met remblokjes
    goed bezig nog een goede tocht en zeker goed weer
    hier regen het weer
    houd jullie goed en maak er nog een mooi tocht van
    grt
    ingrid en albert…een flinke poot van frank (mopshond)

22. dia pilgrim y companeros.
    Het was een week met veel variatie: mooiere natuur, serieuze inspanningen, leuke ontmoetingen, efkes den toerist mogen uithangen, eventjes een spannend moment(een goe moment uitgekozen, de solden beginnen,kunt nu 2paar kopen veur de prijs van 1.. ha,ha), misschien het begin van Europese bekendheid maar vooral…weer een héél stuk dichter bij het einddoel.Ge zijt cracks!!! En Frank… merci da ge toch nog iedere keer de courage hebt om ons via je verslagskes en foto’s te laten mee genieten.Geniet van jullie zondag!!!

23. Wederom een mooi verslagje. Blijven gaan kerel, ook al is het bergop, met tegenwind en met regen. Wij duimen voor u tot aan het einde!

24. hallo Frank en co.prachtige prestatie en met moed vooruit tot het einde.ik weet al heel lang dat onze buurman ne krak is goe bezig makker en geniet maar verder ook van de mooie natuur .

25. hi frank ! amai, ben even op weekend geweest, had dus veel verhalen in te halen, knap seg! en zo’n mooie foto’s… heerlijk ! blijven genieten, het doel is bijna in zicht, maar ben er zeker van dat het nog langer zou mogen duren voor jou 🙂 hoe meer foto’s ik zie, hoe jaloerser ik word 🙂

26. Hey Frank en kompanen , ik lees nog steeds uw verhalen met een lach én met veel verbazing. Je maakt wel wat mee op deze tocht ! Ik krijg het gevoel van enige jaloezie omdat ik hier thuis zit. Ik had me beter aangemeld om mee te rijden… 😉 Veel succes nog daar en hou ons op de hoogte !!