week 6

Met berit en dries- 25 juni tot 1 juli

maandag

Gisteren bekeken we het aankomende hoogteprofiel, het zou een stevige rit worden. Berit reed met de fiets en om acht uur vertokken we met een beetje zenuwen. Het bleek onterecht te zijn. Iets na elf reden we binnen in Santo Domingo. Een mooie rit, niets speciaals te melden. Of ja toch: een Nederlander wist ons te vertellen dat er nog een handbiker onderweg is. Hopelijk kom ik hem tegen binnekort! Bij aankomst weer veel bekenden tegengekomen. We slapen in een nieuwe refuge met een lift en aangepaste kamer. Dries heeft me net een proper kopje haar gegeven onder het motto  “een schoon kap is ook ni mis”.

dinsdag

Elke morgen staat de wekker vroeger, een wanhoopspoging om de hitte voor te blijven. Aan de auto aangekomen bleek ik lek te staan: 4 keer op 1500 km, het kan slechter. Na 15 km terug lek… pfff

Op de middag hadden we vlotjes 32 km gereden.
Na enkele tapas gingen we door. Bergop, geen schaduw, geen zuchje wind en overdreven heet!
Na drie uur bakken en puffen kwamen dries en ik aan in een gezellige refuge, met, idd, weer oude bekenden. De wc is te smal, dus dries moet mij dragen tot daar. Het gebeurd wel meer dat ze me moeten dragen. Gelukkig zijn de vrienden mee, alleen zou het zeker niet lukken.
Elke keer na het handbiken heb ik zoveel nood aan een douche. De makkelijkste vind ik een vierkante douchebak. Ik zet me op de grond en geraak na het douchen zelf terug in de rolstoel. Bij een douchestoel heb ik altijd schrik om voorover te vallen (zo brak ik in 2010 mijn nek)

Morgen gaat terug een zotte dag worden. We plannen ons vertrek om 6 u en rijden naar Burgos.

woensdag

Het leek een nachtje van 5 minuten. De gesprekken aan tafel bleven dan ook heel beperkt ๐Ÿ™‚ Het schemerde nog toen we vertrokken. Een hert liep over de baan en we zagen de zon opkomen. De omgeving veranderde, de graanvelden van de laatste dagen maakten plaats voor naaldbomen. Na een deftige klim volgde een mooie afdaling. Een mountainbiker komt ons voorbij… straf… we pakken hem terug, en racen verder. Hij heeft er zichtbaar plezier in, en steekt ons terug voorbij, net voor hij afslaat en verdwijnt in de bossen, jammer.
Vandaag ging écht alles snel,  en om goed elf uur kwamen we aan.
Na het eten (tapas voor de verandering) bleek dat we echt moe waren. Tging allemaal een  bekke minder vlot.
De refuge hier is perfect aangepast, en kost maar 5 euro de man. Aangekomen deden we een powernap. We spraken af om onszelf dit nooit meer aan te doen, vijf uur is veel te vroeg ๐Ÿ™‚
Na het dutje viel mijn mond open van verbazing. Een australier die giseren bij ons sliep stapte vlotjes binnen in de slaapruimte. Zo maar eventjes 49 km gestapt onder een zon van 38°. Het eerste dat hij deed was vragen hoe mijn dag verlopen was. manman, wa nen beir !

donderdag

‘Uitgeslapen’ vandaag. Toen we om kwart na acht wouden vertrekken, vroegen de uitbaters van de albergue een foto van ons voor de kathedraal, ons verhaal gaat hier nog bekend worden.

Kathleen zorgde voor kaartjes met de blog op, en die gaan hier goed van de hand. We vertellen nooit het verhaal van Ella, om emotionele verhalen een beetje achterwege te laten. We gingen 40 à 50 km doen vandaag. Door de tegenwind en de heuvels was het hard labeur. Deze week hoorden we een verhaal van een belgische jongen die op de pyreneeen gevallen was, en drie uur bewusteloos geweest was. éénmaal bij bewustzijn, belde hij zelf de hulpdiensten. Na een week ziekenhuis (hersenschdding), wandelde hij verder… die jongen is nu hier.
Maar ik loop voor. dus, we vertrokken later dan anders, rond 1 uur hadden we nog maar 35 km gedaan. Dries en ik hadden een tijdje met koersfietsen meegereden, en toch zat ons gemiddelde onder de 10. zwaar !
Tijdens de middag had berit ons tafeltje onder een boom gezet naast de weg. Ongelofelijk hoeveel energie je krijgt door een goei boke. Daar kan geen enkele energiereep tegen op.
Na de middag vlogen we de laatse 15 km tot bij onze slaapplaats, een refugue gelinkt aan een camping. (16 euro de man met avondeten bij)
Hier is bijna nooit gsm ontvangst. Daarom werkt de tracker niet goed. Ik heb juist onze locatie manueel doorgegeven. Het is nog juist 500 km tot Santiago.
Wannes (van week 7) is van thuis uit met de fiets vertrokken. Hij heeft slechts 6 kg bagage bij en doet 200 km per dag. Hij stuurde me net dat hij in spanje zit. Wat een beest, ik ben benieuwd naar zijn belevenissen onderweg.
Berit haar moeder belde net om te zeggen dat een deel van de plakkerij van hun plafond naar beneden gevallen is in het huis dat ze aan het verbouwen zijn . Er zijn leukere dingen om te horen op vakantie.

vrijdag

Deze nacht een record gevestigd: 2 X uit mijn bed gevallen. We zouden maar 45 km gaan rijden op vrij vlakkke banen. Ik kon het mij dus gelukkig permitteren om een slecht nachtje te hebben.
Dries en Berit hun gsm was geblokkeerd, berit wou dit probleem oplossen, en daarom wisselde ze het fietsen met Dries.
We hebben slechts 4 banen genomen vandaag, maaar wel lange. Ook al is het bijna altijd rechtdoor, overal staan pijlen om de camino aan te duiden. We fietsen nu op vlakke, dorre stukken. De wind krijgt hier vrij spel, en doet zijn best om ons terug naar huis te duwen. In de verte zien we een gebergte dat volgende week bedwongen moet worden.
Berit en Dries zijn net vertrokken om hun auto op te halen. De gps zegt 2 uur enkele reis. De kans is dus vrij groot dat ik na dit verslagje even naar dromenland ga. Het doel van deze week was Fromista, daar gingen we vandaag 18 km over.

zalige powernap gehad, een handwasje gedaan, een douche genomen, (bij)geschoren, foto’s overgezet…4 uur is lang :). Toen ze terug waren gingen we eten en moesten we ons haasten om op tijd binnen te zijn. Door mijn dutje overdag kon ik niet slapen, en luisterde naar het snurkconcert van de spanjaarden. Toch nog een goeie nacht gehad!

zaterdag

De voorbije dagen hebben enkele fietsers ons gewaarschuwd over een slecht grindpad onderweg. Ze toonden een alternatieve, geasfalteerde route. Berit en ik hadden een rit van 38 km ingepland, tijd genoeg…dus besloten we om het slechte pad toch te nemen. Een goede beslissing bleek achteraf. Ok, het ging traag, een we hingen vol stof, maar wat een mooie route, op hetzelfde pad als de wandelaars!
De eerste 20 km zagen we slechts één auto.
Ik heb al veel toffe manieren gezien waarop mensen onderweg zijn, maar de mensen van vandaag sloegen alles: Een gezin, vader, moeder en drie kinderen (de jongste had net enkele melktanden verloren vooraan) waren te voet onderweg. Ze hadden 5 maanden voorzien om 1600 km af te leggen!
De vader trok achter zich een karretje met alle bagage.
Aangekomen had dries de tentjes al opgezet op de platselijke camping. Nu zijn dries en berit hun auto gaan halen. Dries rijdt door naar Valladolid om de volgers van volgende week op te halen.ondertussen gingen Berit en ik eten kopen om een welkomstbbq klaar te maken. Het weer begon om te slagen, maar we hadden een ferm goeie en

gezellige bbq met Berit, Dries en drie nieuwkomers (mathias, soline en kim).
Toen we deze middag toekwamen op de camping wou iedereen een foto van ‘de handbiker uit Belgie’. Later snapten we waarom: ons verhaal is op de nationale tv geweest! (hoeveel flessen rum krijg ik nu Toby ๐Ÿ™‚ )
Die avond begon het te stormen en ‘s nachts lag iedereen te bibberen in zijn tent.

zondag

Na de niet zo leuke nacht lieten we alles drogen. Tijdens het inpakken kwam een nozem met een baard en een roos helmpje toe. Wannes die 1500km gefietst werd in spanje opzij gezet door de Guardia civil, en moest een helm kopen.
Het weer was ideaal, niet warm, niet koud. Het zou zonde zijn om te rusten. We vertrokken dus nog even. Tijdens de middag aten we in ‘de ranzigen burger (El burgo Ranero). Na de middag kwamen we toe in een gezellig dorpje. De baas van de albergue sprak ons aan (ons is Wannes, Mathias en ik).
De meisjes die met de auto reden kwamen af. De baas was enorm vriendelijk, en gaf zelfs korting aan ons. We sliepen in de ontspanningsruimte, en de baas trok de pries van de computers uit omdat de schermen licht gaven (ik zou de schermen afzetten). Gelukkig hadden we Mathias bij voor zijn spaanse woordenschat. In no-time regelde hij voor iedereen een ‘kussennos’
Het was de finale (EK) van de voetbal (spanje-italië). Voor geen geld kochten we een halve liter sangria de man. Geslapen die nacht…ni normaal!

Reacties

week 6 — Geen reacties

1. hoi! frank en co..+
    weekend voorbij en terug op pad, goed bezig makker + co
    het gaat jullie goed voor de wind en vooruit op het schema
    blijven door gaan tot het einde
    we mogen fier zijn op jullie houden zo
    nog een fijne tocht vandaag hopen met goed weer
    grt
    ingrid en albert + frank (mopshond)+flinke poot

2. Frank, succes met het laatste deel van je reis. Dacht daarnet hoever je al zou zitten, dus ik kwam maar eens een kijkje nemen. Hopelijk heb je niet te veel pech gehad onderweg tot hier toe. Ik heb het spijtige nieuws van je hond Ella vernomen via Dirk Van Borm. Hopelijk heeft ze er niet van afgezien. Nog een veilige reis tot in Compostella en uiteraard naar huis gewenst. Laat maar iets weten als je terug in Belgiรƒยซ bent.

groetjes

kevin en familie

3. Hey Dirty Frank ๐Ÿ˜‰

Merci voor de geweldige week ๐Ÿ˜‰ een goei bees afgelachen en schoon dingen gezien ๐Ÿ˜‰ het was de MAX!
    Ik ben ondertussen thuis geraakt. Ik was om 2 uur thuis, na een goei 16 uur onderweg te zijn ๐Ÿ˜‰ Ik heb een half uur gestapt, 1 uur gelongboard en heb een sh*t-load aan geluk gehad.
    Toby, in de Colruyt hebben ze den bruine HAVANA ๐Ÿ˜‰ HEHE…
    hier ligt de zomerse temperatuur een kleine 20 graden lager… MILJAAR…
    Het is een geweldige tocht en je bent ijzersterk, Mister Dirty Frank… Ik gaan alles op de voet volgen!!!
    THANKS BUDDY!!
    Rock ‘n Roll…

4. hallo frank en co ..+
    goed maat nog een beetje en jullie zijn er
    hier schijnt nu de zon om 11 uur in de morgen
    bij jullie zal het wel wat warmer zijn zeker
    maak er nog een fijne van en houd jullie gezond en wel …genieten is de boodschap…toy! toy toy en verder
    grt
    ingrid en albert …en een poot van onze frank (mopshond)

5. Hey Frank,
    Wij zijn ook weer thuis. Gisteren nog kasteel van Chenonceau bezocht en ons neefje blijkt ondertussen te kunnen zwaaien naar ons, dus leuk dat we nog even in de Loire zijn langsgegaan. Straffe lift van Stino: ik denk niet dat iemand dat kan kloppen!! We wensen jou nog een geweldige verdere tocht en zijn zo tevreden dat we een stukje hebben kunnen meerijden. Het heeft ons geweldige ervaringen bezorgd! De Compostela-kriebels zullen blijven hangen tot we zelf de hele pelgrimstocht hebben gedaan.
    heel veel liefs, Stijn en Leen

6. hallo frank en co..+
    mooi tocht gehad hebbenwe gelezen ,doe zo verder in burgos
    zo mooi stad zijn ,geniet ervan nog een fijne tocht
    enhoud jullie goed onderweg
    vele groetjes vanuit belgenland en het mooiste dorp van vlaanderen
    ingrid en albert…van onze frank(mops) een flinke poot

7. Hey Frank en Co.,
    Alle dagen denk ik… hoe zou onze makker het stellen? Kunnen zijn armen het nog aan? Is hij iedere dag fit genoeg om opnieuw zijn tocht verder te zetten, maar blijkbaar gaat alles vrij vlotjes! Echt zeer veel bewondering voor jouw en je kameraden, die toch ook deze toch tot een succes maken… chapeau man! Nog 1/4 te gaan… toi, toi, toi! Geert en Sigrid, Herbalifewelzijnscoachen.

8. hoi ! frank en co ..+
    goe bezig maat en vrienden nog een beetje te gaan en de eindmeet is in zicht bijna toch ..volhouden is de leuzen
    geniet ermaar van rond om julie van al het mooi onderweg
    houd jullie goed en sterk …tot aan de meet daar delen ze de prijzen uit
    nog vele groeten vanuit sint-amands
    ingrid en albert….en onze frank (mops)

9. Beste Frank
    Je kent me niet maar via Dimphy uit nederland heb ik je verhaal gelezen en was behoorlijk onder de indruk. Wat een goede vrienden heb je die dat doen voor je.Het zal je heel wat inspanning kosten maar je bent vast een knokker en dat tekent jou…heel veel succes, groet Ine

10. hallo frank en co …+
    te lezen hoe jullie het doen …en vooruit naar s.c en verder maak er nog wat fijns van onder jullie in spanje
    nog vele groeten daar en houd jullie goed
    groeten
    van ingrid en albert..van onze frank (mops) en ook van tante marie-louise

11. Dag Frank,
    Goed om te horen dat jullie goed vorderen! Ik hoop dat je nog veel feesten tegenkomt onderweg, zoals in Najera! Qua leuke en interessante mensen zit het alvast goed deze week, met de beer uit Australie en de hersenschudding uit Belgie.

Veel succes en groetjes, ook namens Leen!

12. hoi frank en co …+
    jullie zijnal goed bezig jullie gaan goed vooruit
    nog vele groeten vanuit sint-amands
    houd jullie goed en nog een fijne tocht
    ingrid en albert..en van onze frank (mops)

13. he frankieboy, fijn te lezen dat je reis goed vordert. wat een grote glimlach op die politiemotor ๐Ÿ™‚ nog veel plezier in je laatste twee weken!

14. Frank,
    Denk volgend weekend aan mij, dat ik tijdens het BK mijn leiderstrui in het Vlaams handbikecreterium kan houden. Want volgend jaar kan ik het vergeten, dan gaat er een sterk getrainde tegenstander zijn, denk dat hij Frank heet. Nog veel succes de volgende 2 weken en steek maar enkele kaarsen aan voor je helpende vrienden.

15. HALLO FRANK EN CO ..+
    HIER IS HET ZONDAGMORGEN WAT ZON MAAR TOCH NIET VAN DAT WARM IS HET NIET ,BIJ JULLIE WEL ZEKER TOT 40 GRADEN IN HET ZUIDEN VAN SPANJE
    WE ENSEN JULLIE NOG EEN FIJNE TOCHT ….ZONDER MOTO (zie foto) GRAPJE ZEKER
    GROETJES VANUIT SINT-AMANDS EN HOUD JULLIE GOED
    INGRID EN ALBERT…EN EEN POOT VAN ONZE FRANK (mops)

16. hallo frank en co ..+
    olรƒยฉ..olรƒยฉ spanje is E.K nog aan het vieren zeker met de mensen onderweg het zal wat geweest zijn gisteren avond
    na de match veel vlaggen toeters en bellen
    jullie gaan de laatste rechte lijn in nog een beetje
    tot S.C EN DE ZEE
    NOG VELE FIJNE DAGEN DAAR EN MAAK ER NOG EEN TOFFE TOCHT VAN
    GROETJES VAN
    INGRID EN ALBERT…EN EEN POOT VAN ONZE FRANK (mops)

17. Hoi Franky en soulmates,

Laatste week wat weinig tijd gehad om te volgen … dus vandaag eerste werk … en SCHITTEREND om te lezen hoe vlotjes dit huzarenstukje wordt afgefietst !! SUPER !
    Het wordt alleen nog maar mooi, mooier … mooist !
    Hang maar een grote witte vlag aan je vlaggestok zodat de Wannes met zijn highspeed-superlevel jullie niet voorbijraast … Ik wens jullie met Mathias, Kim en SUPERwannes een fantastische 7de week !